Forskelle

Dette viser forskellene mellem den valgte og den nuværende udgave af dokumentet. Gul er linjer der findes i den gamle udgave, og grøn er linjer der findes i den nuværende.

Link til denne sammenlinings vising

Begge sider forrige revision Forrige revision
Næste revision
Forrige revision
filofil:projekter:mom [06-11-2007 22:17]
willard
filofil:projekter:mom [16-09-2011 18:48] (nuværende)
Linje 1: Linje 1:
 =====Master of Magic simulering===== =====Master of Magic simulering=====
-Vi er 3 dataloger på Aalborg universitet,​ der har tænkt os at simulere Master of Magic: en gammel suveræn klassiker inden for tur-baseret strategi, og udvide spillet blandt andet med multiplayer funktionalitet. Samtidigt er spillet et programmeringssprogligt- og algoritmisk eksperiment fra vores side, i det vi har tænkt os at gøre verdenen kontinuer, og skrive ​spillet i OCaml og Erlang. Spillet bliver open-source.+Vi er 3 dataloger på Aalborg universitet,​ der har tænkt os at simulere Master of Magic: en gammel suveræn klassiker inden for tur-baseret strategi ​fra 1993, og udvide spillet blandt andet med multiplayer funktionalitet. Samtidigt er spillet et programmeringssprogligt- og algoritmisk eksperiment fra vores side, i det vi har tænkt os at gøre verdenen kontinuer, og kode spillet i OCaml og Erlang. Spillet bliver open-source.
  
 ====Spillet==== ====Spillet====
 [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Master_of_magic|Master of Magic på Wikipedia]] [[http://​en.wikipedia.org/​wiki/​Master_of_magic|Master of Magic på Wikipedia]]
 [[http://​www.abandonia.com/​games/​en/​189/​MasterofMagic.htm|Master of Magic på Abandonia]] [[http://​www.abandonia.com/​games/​en/​189/​MasterofMagic.htm|Master of Magic på Abandonia]]
 +
 +
  
 ====Vores ændringer og tilføjelser==== ====Vores ændringer og tilføjelser====
-Den vigtigste tilføjelse,​ og det der i virkeligheden startede denne idé, er Multiplayer. Vi føler det er synd, at et så suverænt ​et spil som Master of Magic, ikke muliggør spillere, at afprøve sine evner mod hinanden, eller til at samarbejde mod andre magikere. Dette ville ikke være et problem hvis AI'en i spillet var fornuftig, men det er den desværre ikke. Den måde, AI'en gøres mere udfordrende i spillet, er ved at den snyder; den starter med flere byer og resourcer, forsker hurtigere, og får langt flere resourcer hver tur. På trods af det, så når AI'en et "​terskel"​ i sin udvikling; på et tidspunkt holder den op med at udvide sig, og hvis du har holdt dig i live som spiller til den tid, så har du i virkeligheden vundet spillet. Det ville naturligvis også være interessant at udforske implementeringen af en fornuftig AI, men i første omgang vil vi gøre det muligt for flere spillere at spille mod hinanden.+Den vigtigste tilføjelse,​ og det der i virkeligheden startede denne idé, er Multiplayer. Vi føler det er synd, at et så fantastisk ​et spil som Master of Magic, ikke muliggør spillere, at afprøve sine evner mod hinanden, eller til at samarbejde mod andre magikere. Dette ville ikke være et problem hvis AI'en i spillet var fornuftig, men det er den desværre ikke. Den måde, AI'en gøres mere udfordrende i spillet, er ved at den snyder; den starter med flere byer og resourcer, forsker hurtigere, og får langt flere resourcer hver tur. På trods af det, så når AI'en et "​terskel"​ i sin udvikling; på et tidspunkt holder den op med at udvide sig, og hvis du har holdt dig i live som spiller til den tid, så har du i virkeligheden vundet spillet. Det ville naturligvis også være interessant at udforske implementeringen af en fornuftig AI, men i første omgang vil vi gøre det muligt for flere spillere at spille mod hinanden.
  
-Den mest markante, og stort set eneste, ændring vi har som eksperiment tænkt os at lave til vores simulering af Master of Magic er, at verdenen bliver kontinuer, i modsætning til at være et stort diskret gitter af felter. Dette introducérer naturligvis nogle komplikationer (i stedet for, at enheder fylder "et felt", så står de i et koordinat. For at enheder ikke skal ramme et koordinat for at interagere med det, der står i det, introducéres en "​interaction radius"​. Koncis repræcentation af verdenen i hukommelsen bliver svært, og pathfinding i kortet bliver langhåret),​ men til gengæld giver dette os en chance for at afprøve nogen interessante algoritmer af i praksis. Hvad der opnås med dette er, at verdenen bliver langt mere realistisk repræcenteret. Man kan eksempelvis benytte sig bedre af terræn (En drage kommer ikke igennem en sprække i et klippe, en hydra kan ikke gå over en bro eller et meget tyndt stykke land, Nogen skibe kan segle ind ad en flod mens andre ikke kan, osv.). Desuden, så er det væsentlig lettere at "​fake"​ et diskret rum i et kontinuert rum, end omvendt.+Den mest markante, og stort set eneste, ændring vi har som eksperiment tænkt os at lave til vores simulering af Master of Magic er, at verdenen bliver kontinuer, i modsætning til at være et stort diskret gitter af felter. Dette introducérer naturligvis nogle komplikationer (i stedet for, at enheder fylder "et felt", så står de i et koordinat. For at enheder ikke skal ramme et koordinat for at interagere med det, der står i det, introducéres en "​interaction radius"​. Koncis repræcentation af verdenen i hukommelsen bliver svært, og pathfinding i kortet bliver langhåret),​ men til gengæld giver dette os en chance for at afprøve nogen interessante algoritmer af i praksis. Hvad der opnås med dette er, at verdenen bliver langt mere fleksibel, og realistisk repræcenteret. Man kan eksempelvis benytte sig bedre af terræn (En drage kommer ikke igennem en sprække i et klippe, en hydra kan ikke gå over en bro eller et meget tyndt stykke land, Nogen skibe kan segle ind ad en flod mens andre ikke kan, osv.). Desuden, så er det væsentlig lettere at "​fake"​ et diskret rum i et kontinuert rum, end omvendt.
  
  
Linje 25: Linje 27:
  
 Netværksdelen har vi tænkt os at skrive i Erlang. Netværksdelen har vi tænkt os at skrive i Erlang.
 +
  
 ====Plan==== ====Plan====
Linje 35: Linje 38:
       * Alternative måder at spille spillet. Du kunne, for eksempel, starte spillet som en helt under en anden magiker...       * Alternative måder at spille spillet. Du kunne, for eksempel, starte spillet som en helt under en anden magiker...
       * Større potentiale for manipulering af landskab; skab nyt land ude på havet, få stykker jord til at svæve, byer under vandet, osv.       * Større potentiale for manipulering af landskab; skab nyt land ude på havet, få stykker jord til at svæve, byer under vandet, osv.
 +      * Race-creation system: Som en ægte gal videnskabsmand,​ ville en gal magiker ikke have lyst til engang at skabe "a race of atomic supermen to conquer the world!"?​ Naturligvis! Kunne evt. være del af Spell-creation system, hvorså man kan som valgmulighed gøre de fremkaldte væsner "​varige"​ for en forhøjet pris.
  
-~~DISCUSSION~~+~~DISCUSSION:off~~
filofil/projekter/mom.1194383825.txt.gz · Sidst ændret: 16-09-2011 18:48 (ekstern redigering)
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0